fbpx

Jak przygotować samochód na zimę?

powłoka ceramiczna na mercedesie

Wykonanie kilku prostych czynności zanim temperatura za oknem spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza sprawi, że podróżowanie będzie bezpieczniejsze, a my będziemy mniej narażeni na stłuczki i groźne wypadki. Dzisiejszy wpis nie będzie ograniczał się do samej kosmetyki samochodowej. Zwrócimy uwagę na detale dzięki, którym użytkowanie samochodu w okresie Jesienno-Zimowym będzie prostsze a przede wszystkim bezpieczniejsze.

Oświetlenie drogi

W okresie Jesienno-Zimowym znacznie częściej podróżujemy po zmierzchu. Żarówki nie tylko oświetlają drogę przed nami, ale sprawia że jesteśmy bardziej widoczni dla innych uczestników ruchu drogowego. Koniecznie sprawdź czy w Twoim aucie wszystkie żarówki są sprawne, wymień przepalone lub świecące słabiej. Jeśli nie jesteś pewien czy światła w twoim samochodzie dobrze oświetlają drogę, koniecznie odwiedź diagnostę, który prawidłowo ustawi kąt padania światła. Unikniesz w ten sposób oślepiania pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka, oraz zapewnisz sobie lepszą widoczność w nocy.

Podczas ustawiania świateł usuń przedmioty z bagażnika, których nie przewozisz na co dzień, oraz sprawdź ciśnienie w oponach, aby korekta świateł była właściwa.

Żarówki słabej jakości, lub te o mocniejszym strumieniu świetlnym mogą zużywać się szybciej.  Warto wyposażyć się w zapasowy komplet, oraz zapoznać się ze sposobem ich montażu. Jadąc źle oświetlonym pojazdem narażamy się na duże niebezpieczeństwo, a także 100-złotowy mandat i dwa punkty karne. To o wiele więcej niż cena kompletu żarówek renomowanej firmy.

Przygotowanie wnętrza

Zwykłe tekstylne dywaniki używane w sezonie letnim nie sprawdzają się w sezonie zimowym. Przemoczone przepuszczają wodę, która zatrzymuje się pod wykładziną podłogi i powoduje parowanie szyb, oraz korozję wnętrza pojazdu. Gumowe dywaniki, swoją estetyką mogą odstraszać, lecz pomogą nam pozbyć się niechcianej wody i zanieczyszczeń z wnętrza w prostszy sposób. Jeśli masz problem z parującymi szybami pomimo mocnej wentylacji wnętrza, koniecznie wymień filtr kabinowy. Brud, który zatrzymuje się na powierzchni filtra w znacznym stopniu zmniejsza przepustowość filtra co wpływa na sprawność osprzętu odpowiedzialnego za wentylację wnętrza. Jeśli twój samochód jest w znacznym stopniu zabrudzony, warto zlecić kompleksowe czyszczenie wnętrza. W ten sposób unikniesz szybszemu powstawaniu wilgoci we wnętrzu, samochód będzie w pełni osuszony i zaoszczędzisz czas, który byś stracił podczas częstego i nieefektywnego odkurzania samochodu.

 

Uszczelki i zamki

Gumowe uszczelki w drzwiach i klapie bagażnika posmaruj specjalnym środkiem pielęgnacyjnym z silikonem lub wazeliną techniczną. Dedykowany produkt kosztuje ok. 20 złotych a aplikacja trwa maksymalnie 10 minut.Zapobiegnie to przymarzaniu uszczelek i ich uszkodzeniu podczas otwierania samochodu w niskiej temperaturze. Zamki też warto posmarować środkiem zapobiegającym zamarzaniu. Warto również zainwestować w odmrażacz do zamków i trzymać go w kieszeni. Odmrażacz do zamków jest też przydatny w samochodach z instalacją gazową. Jeśli przed tankowaniem gazu zauważysz zamrożoną wodę w zaworze, koniecznie rozpuść ją odmrażaczem. Unikniesz w ten sposób niechcianego wycieku gazu podczas tankowania.

Opony

Opony to jedyne części pojazdu które zapewniają nam kontakt z drogą, odpowiadają za precyzje prowadzenia i drogę hamowania.. Ponieważ parametry opon letnich znacząco różnią się od opon zimowych, powinniśmy w pierwszej kolejności zaplanować wizytę w serwisie w celu wymiany opon na zimowe. Opony zimowe wykonane są miękkiej mieszanki gumy, co sprawia że lepiej trzymają się mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, a nawet lodu. Przy jednakowych prędkościach zimowe opony umożliwiają wjazd na ośnieżoną drogę o nachyleniu do 13%, podczas gdy opony letnie zawodzą już przy nachyleniu powyżej ok. 4%. Nie czekaj, aż spadnie pierwszy śnieg. Opony zimowe będą nam potrzebne gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Ogromny wpływ na trakcję ma także zupełnie inny rodzaj i kształt bieżnika. Większa głębokość bieżnika, oraz specjalne kanały i rowki lepiej odprowadzają wodę, błoto i śnieg. Nawet, gdy zima wydaje się być bardzo łagodna, a na ulicach nie ma śniegu, opony zimowe pomogą nam uniknąć niebezpiecznych poślizgów oraz znacznie skrócą naszą drogę hamowania.Oczywiście wiele osób, które głównie używają auta do pokonywania niewielkich dystansów w mieście  niechętnie decyduje się na zakup 2 kompletów opon, a następnie na sezonową wymianę. Alternatywą dla takich osób są opony wielosezonowe posiadające homologacje zimową. Zakup opon wielosezonowych to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż jazda tylko na oponach letnich lub zimowych przez cały rok. Miejmy jednak na uwadze, że podróżowanie na takich oponach po drogach szybkiego ruchu, lub słabo odśnieżonych trasach podmiejskich będzie dużo trudniejsze i niebezpieczne, niż na tradycyjnych oponach zimowych.

Karoseria

Gdy temperatury spadną poniżej 0℃, a drogowcy wyruszą nam z pomocą stosując sól drogową, karoseria naszych pojazdów będzie narażona na dużo większe uszkodzenia. Zanim do tego dojdzie warto uzupełnić ubytki lakieru, usunąć wszelkie oznaki korozji oraz zabezpieczyć nadwozie woskiem lub powłokami ceramicznymi. Pamiętajmy, aby usuwać z rynienek i zagłębień nadwozia wszelkie zanieczyszczenia. Zbierają się w nich m.in. liście, które zatrzymują wodę i tworzą doskonałe warunki do rozwoju korozji. Co ciekawe, szczególnie narażone na rdzę i korozje są auta garażowane! Mycie auta zimą to nie lada wyzwanie. Błoto pośniegowe, lód, i sól drogowa nie schodzą tak łatwo gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury. Pomijając kwestie komfortu, mycie auta gorącą wodą w czasie mrozu źle wpływa na lakier. Zanim zdążymy wysuszyć auto, może okazać się że jest ono już pokryte warstwą lodu. Najlepiej oddać samochód do myjni w zamkniętym pomieszczeniu i przynajmniej raz w sezonie wybrać pełen pakiet. Mniej zanieczyszczone i dobrze zabezpieczone części, zużywają się wolniej, a lakier pozostaje dłużej w dobrej kondycji. Jeśli twój samochód jest zabezpieczony powłoką ceramiczną, warto umówić się na wykonanie serwisu zainstalowanego zabezpieczenia. Specjaliści wykonają pełne oczyszczenie karoserii, usuną wtrącenia z powłoki ochronnej i przygotują ją w taki sposób aby chroniła lakier w pełni swojej wydajności. Jeśli jeszcze nie zdecydowałeś się na zabezpieczenie swojego samochodu, koniecznie zapoznaj się z promocją Jesienno-Zimową. Znajdziesz tam atrakcyjne pakiety pielęgnacji samochodu rozbudowane o dodatki ułatwiające użytkowanie samochodu w okresie Jesienno-Zimowym.

Szyby

Kolejny podstawowy i bardzo ważny punkt to wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy, oraz sprawdzenie stanu wycieraczek. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, letni płyn  zamarznie, a zużyte wycieraczki nie będą w stanie odprowadzić zanieczyszczeń z szyby. Dlatego, gdy tylko zaczną się nocne przymrozki, wylejmy to, co pozostało w zbiorniku i wlejmy płyn zimowy. Warto również zadbać o dokładne wyczyszczenie i odtłuszczenie szyb. Zewnętrzną powierzchnię można pokryć „niewidzialną wycieraczką”, która poprawia odprowadzanie wody z szyb i ułatwia usuwanie lodu z szyb. Jeśli nie lubisz usuwać lodu z szyb metodą tradycyjną, warto zaopatrzyć się w produkty rozmrażające. wygoda i skuteczność działania jest warta swojej ceny a ponad to minimalizujemy w ten sposób ryzyko powstania zarysowań na powierzchni szyb. Przed nadejściem dużych mrozów warto zastanowić się nad zleceniem wypełnienia drobnych uszkodzeń w szybie czołowej. Zamarzająca woda może spowodować powiększanie się usterki, a szyba, którą początkowo można było odratować, będzie nadawała się tylko do wymiany. Wypełniać można odpryski i uszkodzenia, których powierzchnia nie przekracza rozmiarów pięciozłotówki. Pamiętajmy że jazda z uszkodzoną szybą możne skutkować mandatem karnym w wysokości 250zł, a nawet zabraniem dowodu rejestracyjnego. 

Odśnieżanie samochodu

Usuwanie śniegu przy pomocy szczotki to najszybszy i najpowszechniejszy sposób. Warto jednak pamiętać o kilku prostych zasadach: Odśnieżanie rozpoczynamy od góry, a następnie przechodzimy do niższych partii samochodu. Śnieg delikatnie zmiatamy za pomocą krótkich ruchów, należy unikać dociskania szczotki i dotykania lakieru. Należy jednak pamiętać, że nie unikniemy drobnych zarysowań lakieru. Jeśli dojdzie już do zarysowania lakieru, możesz zlecić nam usunięcie powstałych uszkodzeń po okresie zimowym.

Mechanika

Płyn chłodniczy: Zamarznięty płyn w układzie chłodzenia skutkuje zazwyczaj unieruchomieniem pojazdu. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do jakości płynu, należy bezdyskusyjnie wymienić go na nowy, gdyż zamarznięcie czynnika chłodzącego w płynie może doprowadzić do pęknięcia chłodnicy albo nawet bloku silnika. Kupując auto używane, powinniśmy zdecydowanie wymienić w nim płyn chłodniczy.

Hamulce: Podobnie jak płyn chłodniczy, także płyn hamulcowy powinien być wymieniany w samochodzie co 2 lata. Ma on własności higroskopijne i z czasem zaczyna wchłaniać wodę. Obniża się jego temperatura wrzenia, a pedał hamulca staje się charakterystycznie „miękki”. Przy okazji serwisu hamulców warto wjechać autem na ścieżkę diagnostyczną i sprawdzić, czy nie ma rozbieżności między siłą hamowania poszczególnych kół. W krytycznej sytuacji na śliskiej nawierzchni może to doprowadzić do poślizgu. Ważny jest także stan linki hamulca ręcznego, którego należy regularnie używać.  Nieużywany hamulec ręczny może ulec zablokowaniu, co skutkuje często delikatnym tarciem, zużywaniem klocków hamulcowych, oraz rozgrzewaniem całego koła, co w skrajnych przypadkach doprowadzić może do wystrzału opony.

Układ paliwowy: Wymianę filtra paliwa producenci zazwyczaj zalecają co 40 tys. km. Gdy temperatury spadną poniżej zera, problemy może sprawiać  problemy podczas rozruchu silnika. Użytkownicy diesli mogą natomiast dolać do baku uszlachetniacz, który zabezpieczy przed wytrąceniem się parafiny z oleju napędowego w niskich temperaturach.

Zawieszenie: W trakcie zimowego przeglądu sprawdź również stan zawieszenia pojazdu, a przede wszystkim zainstalowanych tam amortyzatorów. Zużyte amortyzatory to dłuższa droga hamowania, oraz  słabsze trzymanie się drogi. Auto „pływa” na zakrętach co powoduje mniejszy mniejszy komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Szczególnie zimą skutki zużycia amortyzatorów mogą powodować zagrożenie na drodze.

Olej silnikowy: Przy niskich temperaturach olej ma inną gęstość. Zużyty olej silnikowy może znacznie stracić swoje właściwości przy niższej temperaturze. Rozruch zimnego silnika na zużytym oleju, przyczynia się do jego szybszego zużycia. Zimny olej dociera do elementów silnika wolniej i przez chwilę pracują one „na sucho”.